Bagaimana Cara Kurangkan Risiko Kerosakan Hard Disk Laptop?




Hard disk drive (HDD, hard drive, hard disk, atau disk drive) adalah perangkat untuk menyimpan dan mengambil maklumat digital terutama pada data komputer.  Selain digunakan untuk menyimpan data dalam sebuah komputer (internal HDD), hard disk juga dapat digunakan dalam external data storage (penyimpanan external data).Kebiasaannya hard disk akan mudah rosak apabila pengguna sering menggunakan laptop sepanjang masa tanpa tutup. Ia boleh mengakibatkan kerosakan pada HDD laptop. Selain itu, cara tutup laptop dengan cara yang salah juga boleh menyebabkan hard disk laptop rosak. Terputus arus elektrik atau arus yang tidak stabil boleh menyebabkan berlaku boot sector. Hal ini akan menyebabkan hard disk yang digunakan cepat rosak.



                                    


Terdapat banyak cara untuk mengurangkan masalah kerosakan hard disk ini. Seperti jika laptop anda secara tiba-tiba hang atau jem jangan terus tutup laptop dengan menekan butang  power off kerana ia akan mengakibatkan sektor hard disk anda berkemungkinan akan rosak.  Cara terbaik ialah dengan reeboot laptop anda dengan menekan butang ' CTRL ALT DELETE' secara serentak dan lepaskan. Jika masih gagal, anda cuba tekan butang reset. Sekiranya kesemuanya gagal barulah  menggunakan butang power off sebagai jalan terakhirnya. Ingat. Setiap kali menggunakan butang power off  punca hard disk anda rosak semakin tinggi.


Artikel ini adalah untuk mereka yang mencari tentang punca hard disk rosak, hard disk, hard disk rosak, hard drive,  hard disk problem, ok computer solution shah alam, ok computer solution, kedai komputer shah alam, kedai komputer di shah alam, repair laptop shah alam, pickup and delivery service, pickup and delivery, delivery service

Share artikel ini dengan rakan rakan anda dengan gembira!

Comments

Popular posts from this blog

POWER SUPPLY DAN JENIS POWER SUPPLY

[ SOLVED ] CARA FORMAT WINDOWS 10 8 7 | KEDAI REPAIR LAPTOP MELAKA

APA ITU BATERI CMOS